A felnőttkori dadogás és az alacsony önbizalom kéz a kézben járnak

Amióta a felnőttkori dadogás témakörével foglalkozom, az első dadogást erősítő tulajdonság, amit felfedeztem magamban, az az alacsony önbizalom volt. Mi is ez pontosan? Hogyan alakul ki?

Nem volt túl nehéz felismerni, hiszen minden érintett járt már úgy, hogy nagyon szeretett volna megszólalni, de inkább hallgatott. Meggyőzte magát, ha nem muszáj, inkább nem szólalok meg.

Az évek alatt hozzászokunk. Tudjuk, a hallgatással sok kínlódástól, kínos pillanattól kíméljük meg magunkat.

Úgy tűnik, ez a hűséges páros, a felnőttkori dadogás és az alacsony önbizalom sosem enged bennünket ki a markából.

Valóban nem könnyű tőle megszabadulni, nem véletlenül dadogást erősítő tulajdonság. De ha részekre szedjük, és külön vizsgáljuk az alacsony önbizalmat, már nem is olyan félelmetes.

 Hogyan tudod a felnőttkori dadogás csökkentéséhez felhasználni az önbizalom növelést?

Milyen részekből tevődik össze az önbizalom?

Az önbizalmunkat három rövid kérdéssel, és az azokra adott válaszokkal tudjuk a legjobban jellemezni.

Hogy nézek ki?

Érzékenyek vagyunk arra, hogy mit gondolnak mások a külsőnkről. Az énkép ezen összetevőjébe tartozik még az, hogyan vélekedünk a testünkről, öltözködésünkről, az ápoltságunkról?

Hogyan teljesítek?

Amikor erre a kérdésre próbálunk válaszolni, akkor arról adunk képet, a képességeinket, készségeinket, tudásunkat és felelősségérzetünket hogyan ítéljük meg?

 Mennyire vagyok fontos?

Ilyenkor valójában a társadalmi rangunkat vizsgáljuk meg. Hol helyezkedem el a többi emberhez képest? Honnan származom, milyen az anyagi helyzetem, a műveltségem, a pozícióm, minden olyan összetevő, ami alapján össze tudom hasonlítani magam a többi emberrel.

 Miért fogadott örök hűséget egymásnak a felnőttkori dadogás és az alacsony önbizalom?

Amikor gyerekek voltunk, és hol jobban, hol kevésbé dadogtunk, szüleink, tanáraink aggódva figyeltek minket, vajon mi lesz ebből a gyerekből? Hogyan fog majd boldogulni az életben?

Szerencsére számtalan példa bizonyítja, a felnőttkori dadogás ugyan jelentős visszahúzó tényező, de mivel ezzel együtt nőttünk fel, nem feltétlenül kell megnyomorítsa az életünket.

Felnőttként sokkal könnyebben boldogulnak azok, akik gyerekként a dadogásuk miatt esetleg begyűjtöttek néhány kudarcélményt, de közben megedződtek. Ők bátrabban mernek megszólalni, jobban tudnak alkalmazkodni egy új munkahelyhez, hamarabb találnak maguknak barátnőt, mint azok, akiket gyerekként szüleik túlzottan óvnak, védenek. Az iskolában is engedik nekik, hogy némán üljék végig az órákat. Nekik nem kell szerepelni, dolgozni, jelentkezni. Ők teljesen kimaradnak a szóbeli kommunikációból. Mikor már nem lehet tovább halogatni, és vége a gyerekkornak, a védett környezetnek, szegények csak topognak, nem találják a helyüket.

Magam is ilyen cipőben jártam sajnos, és mivel nem találtam semmilyen hathatós segítséget, hosszú évek kellettek, hogy megértsem, csupán azzal, hogy a munkahelyemen, olyan területeken, ahol nem létfeltétel a beszéd, ha ott eredményeket érek el. Az itt megszerzett szakmai jártasság, olyan önbizalmat ad, amivel sokkal bátrabban merek más területeken is megszólalni. Még úgy is, hogy nem volt hibátlan a beszédem.

Ekkor még nem sokat tudtam az önbizalom összetevőiről. Miután megismertem őket, és alaposabban megvizsgáltam, megkönnyebbültem.

 A felnőttkori dadogás is csökken, ha növelni tudod az önbizalmadat

A felnőttkori dadogás is csökken, ha növelni tudod az önbizalmadat

1. Külső megjelenés

Ez azt jelenti, ha figyelek arra, hogy nézek ki, máris nő az önbizalmam? Szerencsére igen. Ha figyelsz az öltözködésedre, az ápoltságodra, sok pozitív elismerést begyűjthetsz te is.

Persze sokan gondolják magukról, hogy túl alacsony vagyok, túl testes vagyok. Most mit csináljak?

Két javaslatom is van:

  • Vizsgáld meg magad alaposan, valóban annyira alacsony vagy? Tényleg olyan kövér vagy? Kérdezz meg róla másokat is.
  • Szeresd a tested. Bizonyára látod, azok a kövér emberek, akik nem szégyellik önmagukat a testük miatt, sokkal vidámabbak, felszabadultabbak. Fogadd el magad te is!

2. Hogyan teljesítek?

Van elegendő szorgalmam, kitartásom? Értek a szakmámhoz? Ha a dadogásod ellenére meg tudod mutatni, hogy igen. Ha diák vagy, és írásban kitűnően teljesítesz, ha már dolgozol, és élvezed a főnököd bizalmát, akkor tudod miről beszélek.

 

3. A társadalmi rang

Mennyire vagyok fontos? Ez egy nagyon viszonylagos kérdés. Fontos, ok, de mihez képest? Igazából milyen rangot szeretnék elérni? Legyek elismert énekes, vezérigazgató, módos, vagyonos ember?

Amikor a dadogásom miatt eluralkodott rajtam a szomorúság, a csüggedés, mindig egy régi történetre gondoltam. Már nem emlékszem honnan ismerem, de a lényege a következő: Egy anyuka ezt mondta a vak kisfiának. Olyan vagy, mint a zongorista, akinek csak kilenc ujja van. Így neked, sokkal többet kell tenned azért, hogy ugyanazt érd el, mint a többi ember.

Ez a történet segített abban, hogy nagyobb szorgalommal dolgoztam, kerestem az információkat a dadogásról. A szorgalmam, a kitartásom az életem más területein meghozta a gyümölcseit. Ha foglalkozol a dadogásoddal, és megtanulod, hogy nem adod fel, nálad is olyan változások indulhatnak el, ami többszörösen megtérül.

Szóval, ha megvizsgálod, bizonyára találsz olyan területet, ahol növelni tudod az önbizalmadat, és ahogy a cikk elején említettem, ahogy a felnőttkori dadogás és az alacsony önbizalom kéz a kézben járnak. Úgy a folyékonyabb beszéd, és a megfelelő önbizalom is összetartoznak. Ha van önbizalmad, ha tudod, hogy értékes vagy, a beszéded is jobb lesz.

Ne higgy nekem, próbáld ki!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.