A dadogás kezelése egyszerűen – Segítség csúfolnak

  •  A dadogás kezelése felnőttkorban valóban egyszerű?
  • Hogyan hat a csúfolódás a dadogásra?
  • Mit tegyél, ha osztálytársaid csúfolnak?
  • Hogyan hat a dadogás az életünkre?
„Osztálytársaim kinevettek, gúnyolódtak rajtam. Mai napig rossz érzés fog el ezzel kapcsolatban. Teltek múltak az évek és egyre nehezebb volt számomra viszont nagyon jól titkoltam a beszédhibámat. pl a középsuliban  a közelebbi  haverjaimon kívül nem tudta más, pedig elég sok kínos helyzetben voltam. Komoly barátnőm sajnos még nem volt. Tudom magamról hogy nem vagyok egy csúnya, hülye ember, önbizalmam már 2 éve javul elfogadtam, hogy ki vagyok, belenéztem a tükörbe és rájöttem hogy nem különbözök a többiektől.”

Fáj még a gyerekkori emlék?

Felnőttként, már kevésbé találkozol ezzel a problémával, de sok levél számol be arról, hogy gyerekkorukban előfordultak ilyen esetek. Ha még mindig kellemetlen számodra az emlék, az azt jelenti, hogy még nem dolgoztad fel. Ezek a szálak, nincsenek elvarrva, és kihatással vannak a mostani életedre is.
Hogyan?
Tudat alatt ott van, és ugrik minden gyanús jelre, ha valaki elejt egy mosolyt, összenéz egy másik kollégáddal, grimaszt vág, mikor beszélsz, – a te radarod, máris jelez, hogy csúfolódik rajtad. Persze nem mered megkérdezni, csak rágódsz rajta. Elképzeled, milyen gúnyosan röhögnek a hátad mögött, miközben szemben mézes-mázosak. Gyanakodni kezdesz minden mosolyra, baráti gesztusra. A kollégáid pedig nem értik. Ők csak közeledni akarnak hozzád, te pedig tüskés vagy.

 

Miért fontos a dadogás kezelése?

 

Egy hathatós módszer, ami garantáltan segít, ha csúfolnak

Ha ezt a problémát megoldod, segíteni fog a dadogás gyógyításában is.
    1. Ha tudod, a gyerekkori emlékedet „tedd a helyére”. Tudatosítsd magadban, hogy te már felnőtt vagy, és az akkori kínos szituációk már nem érintenek, nincsenek hatással a mostani életedre.
    2. A munkahely, iskola egy olyan közösség, ahol fontos, hogy beszélő viszonyban maradj mindenkivel. Nem kell szeretni, nem kell puszi pajtásnak lenni, de beszéljetek, hiszen ha amiatt akad meg egy munkamenet, mert „én azzal nem állok szóba”, hát azt nem sokáig nézik jó szemmel a vezetők.
      Kislányok, kisfiúk szoktak „örök haragosdit” játszani, ami persze nem igazi örök harag, hiszen pár óra, és újra beszélnek egymással, és együtt játszanak. Felnőttként ideje kinőni ebből.
    3. Ha észreveszed, hogy elindul a fantáziád egy mosoly, egy összenézés láttán, állítsd le. Ha nincs bizonyítékod, ne gyanúsíts senkit. A hátsó gondolataidat, amelyek elültetik a kételyt benned, töröld ki az agyadból. A mosolyt, mosolynak vedd, az összenézést, összenézésnek, semmi többnek.

Ha nyíltan, szemtől szembe kapsz egy gúnyos megjegyzést

Felnőttként ne vedd fel. Azt nézd, ki mondja, és ne azt, hogy mit.
Gyerekként már nehezebb a helyzeted. Ha körülnézel az osztályban, szinte mindenki kap megjegyzést valamiért. A Panni a szeplői miatt, a másik a pápaszemes, vagy hájpacni, és még sorolhatnám. Nagyon valószínű, hogy a te beszédedre tett megjegyzés is hasonló ezekhez. Tehát, ne vedd mélyen a szívedre.

„Örülj, hogy neked nincs ilyen problémád”

Ezt a mondatot a mai napig használom, ha megjegyzést kapok a beszédemre, és hatásos. Látom, hogy a másik „magába száll”.

„Senki sem sérthet meg minket a beleegyezésünk nélkül” (Eleanor Roosevelt)

Csúfolnak, nehezen fogadnak el? Biztos, hogy csak nekik kell változni? Fogadj el egy jó tanácsot, ha változtatni szeretnél a környezeteden, először neked kell változni.
Nézd meg, kinek a véleményét fogadod el, és miért! (az számít, hogy ki mondja) Nem tudunk mindenkinek megfelelni, mindig lesznek olyanok, akik ferdén néznek ránk.

 

A felnőttkori dadogás hatékony kezelése nem mindenkinek egyszerű

Az egyik dadogást erősítő tulajdonság: mások elvárásainak megfelelni. Gyakran megfigyelhető, hogy azok a felnőtt dadogók, akiknél ez nagyon erős tulajdonság, ők kívül keresnek támaszt. Szeretnének pozitív megerősítést kapni, hogy őket így is, dadogva is elfogadják. A saját értéküket attól teszik függővé, hogy a másik mit gondol róluk.

Miért fontos a dadogás kezelése?

Sajnos a dadogásom miatt kialakultak egyéb problémáim is. A minden napi izgulás, idegesség következménye: Remegés, nagyokat ver a szívem. Úgy gondolom, hogyha megszűnik a dadogás, megszűnnek ezek is. Írhatnék még sok mindent, de feleslegesnek tartom, hisz Ön ezt tudja hisz hasonló problémákban élt. Nem tudom, hogy másnak miként zajlik, ki hogy tudja magában levezetni a gondjait, de én attól függetlenül jól érzem magam, szórakozok stb. Amit nem értek még, hogy ha itthon egyedül elkezdek hangosan beszélni, egyszerűen nem dadogok…”

 

 

Kellemetlen fizikai tünetek

 

Aki olvasta, a Győzd le a dadogásod tanfolyam második leckéjét, annak már ismerős, amit most fogok írni.
Vedd észre, hogy ezek a tünetek, illetve a dadogás egy egymást erősítő ördögi kör. Ebből csak úgy tudsz kijönni, ha stoppot adsz neki. Abbahagyod. Nem erőlködsz a beszéddel, hanem megállsz. „Rendezed a soraidat”, és higgadtan, a beszédedre figyelve, kilégzéskor kezded a mondanivalód. Ha szükségét érzed, először engedj ki egy kis levegőt, és úgy indítsd a beszédet.
Amit nem árt tudni Megszólalás előtti izgalom, remegés, heves szívdobogás, nem csak a dadogókra jellemző tünetek. Bárki érezhet így, ha olyan helyzetbe kerül, ahol érzi, tudja, hogy értékelik a beszédét. Tehát ez nem olyasmi, ami a dadogással együtt megszűnik. Mindannyian érzünk ilyet, van, aki tudja kezelni, van, akinek ezt még tanulni kell.

Otthon nem dadogsz, miért?

Mert tudod, hogy nem értékeli senki a beszédedet. Ez bizonyítja azt, hogy a dadogás kezelésére nem megoldás egyik beszédtechnikai eljárás sem. A dadogás hatékony kezelése csak a beszédfélelem leépítésével lehetséges. Saját tapasztalat, ezt osztom meg a többiekkel a leckéimben.

Neked vannak csúfolódással kapcsolatos emlékeid, hogyan kezelted az ilyen eseteket? Oszd meg velünk!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.