Dadogó gyerek az iskolában – hogyan segíthetünk neki?

 Kedves Tanító néni, Tanár bácsi! Ha hozzátok is jár dadogó gyerek, és tanácstalan vagy, mit is tehetnél érte, akkor feltétlenül olvasd el ezt a kis írást. Az kevés, hogy nagyon sajnálod őt, ne hagyd magára! Segítened kell neki beilleszkedni az osztályközösségbe, hogyan?  

A felnőtt lakosság 1% dadog, a gyerekek kb. 5%. Köztük négyszer többen vannak a fiúk, mint a lányok. Az óvodából az iskolába kerülő dadogó gyerek beszéde többnyire romlik. Rajtad, a tanító nénin, nagyon sok múlik, hogy ezek a gyerekek be tudjanak illeszkedni az osztályközösségbe.

Mi a dadogás?

A dadogás a beszédfolytonosság hiánya, amit az izmok feszültsége, félelem és stressz kísér, ezek kiváltói bizonyos biológiai, pszichikai és szociális okok.
Az esetek 80%-ban a dadogás 2-5 éves kor között kezdődik. Általában a dadogós időszakok között tünetmentes szakaszok is vannak, de olyan kisgyerek is akad, akinél a dadogás folyamatos. Ilyenkor a gyerek helyzete nagyon nehéz, hiszen a dadogás megnehezítheti a beszédképesség normális kifejlődését is.  A kisebb megakadásokat a gyerek könnyen tudja kezelni, problémát majd akkor okoz, amikor a megakadások már súlyosabbak lesznek, és az izmok is megfeszülnek beszéd közben.

Fontos megjegyezni, hogy 2-5 éves kor között gyakori az úgynevezett élettani dadogás, ami azért alakul ki, mert a kisgyerek beszédképessége (beszélni tudása) még elmarad a gondolkodásától, nem képes lépést tartani vele. Ekkor a tünetek pár héttől néhány hónapig tarthatnak, és magától megszűnnek, amint a gondolkodás és beszédképesség „egyensúlyba” kerül.

Dadogó gyerek az iskolában

Iskolás kor előtt még a kisebb megakadások a jellemzőek: de-hát, én én, a-amikor, ahogy ahogy vesszük, tu-tu-tudom. Néhányan már ekkor is törekszenek a folyamatosságra, és ez túlerőltetéshez vezet. Ami a test izmaiban feszültséget generál, ami növeli a megakadások számát, illetve súlyosságát. A gyerek ekkor lép át az enyhébb dadogó szakaszból abba a súlyosabb korszakba, ami már a viselkedés megváltozását is kiváltja.

Az iskolakezdés nagyon nagy változás egy gyerek életében, új közösség, új elvárások, amihez nem mindig könnyű alkalmazkodni, ez gyakran súlyosbítja a dadogást is. Rendszerint a tanárok hívják fel a szülő figyelmét, hogy vigye szakemberhez a kisgyereket. Ekkor már a gyerek nem csak ismétli, vagy meghosszabbítja a szavakat, hanem egy sor helyzetet is kialakít, hogy elkerülje a bonyodalmakat. Kerülni kezdi a hangos olvasást, az üzletben hagyja, hogy mások kérjenek helyette, ha a családban vagy iskolában van olyan személy, aki mellett feszültebb lesz, az illetőt kerülni fogja, lehetőleg csak a legszükségesebb esetekben fog vele beszélni.

„Emlékszem, hogy volt egy gyermekkori barátom, aki gyakran megkérdezett miért beszélek néha furcsán. A kérdés meglepett, de ez csak a kezdete volt annak a felismerésnek, hogy időnként nehézségeim voltak a beszéddel. Ez nyolc éves koromban volt.” (Martin F. Schwartz: Soha többé dadogás című könyvéből 17. A komputer szakember)

1. fontos tennivalód:

Tájékoztasd tanár kollegáidat, hogy van egy dadogó gyerek az osztályodban Ez két okból is alapkövetelmény. A gyerekek sokkal nagyobb szégyennek érzik, ha dadognak egy tanár előtt, mint a társaik előtt. A tanároknak is könnyebb, ha előre tudnak erre a helyzetre készülni. A másik ok, a többi gyerek sem igazán tudja, hogyan viszonyuljon dadogó társához, és a tanár ilyenkor példakép számukra. Tehát, ha pozitív, elfogadó magatartást tanúsítotok a gyerek iránt, a többiek sem fogják annyira értetlenül fogadni az ő viselkedését, könnyebben elfogadják.

dadogó gyerek az iskolában

2. fontos tennivalód:

Szerezd meg a bizalmát! Az iskolába kerülő dadogó kisgyerek új helyen, új környezetben, új elvárásoknak kell megfelelnie, és akkora problémával küzd, amivel szinte biztos, hogy nem tud egyedül megbirkózni. Négyszemközt beszélj a gyerekkel, és magyarázd meg neki, hogy te a tanára vagy, és a dadogása téged nem zavar. Szeretnéd, ha beszélne magáról, mert tudni akarod, hogy érzi magát, mit gondol, milyen dolgok érdeklik. Ez a beszélgetés után a gyerek tudni fogja, hogy a tanára megérti őt, és elfogadja a beszédhibáját.

3. feladatod:

  • Érd el, hogy az osztálytársai befogadják őt! Általános iskolás korban a gyerekek még őszintén feltárják az érzéseiket, és igen kegyetlenek lehetnek társaikkal.
  • Meg kell fékezned a dadogó gyermek osztálytársainak a reakcióit! A nevetés, a tréfák és a gúnyolódás nagyon tudnak fájni. Beszélj a diákjaiddal a tiszteletről, a megértésről, és az egyéni különbségekről.
  • Teremts arra lehetőséget, hogy megismerkedhessenek a dadogás fogalmával! Szerezz be ismertető anyagokat, vagy hívj egy szakembert, érintettet, aki beszél nekik erről.
  • Ha ezek után is akadnak néhányan, akik továbbra sem viszonyulnak megfelelően dadogó társukhoz, értesd meg velük, hogy ennek a gyereknek a dadogás nagy problémát okoz, és a gúnyolódásuk még inkább fokozza, súlyosbítja azt. A büntetés nem sokat ér, ha nem értik meg, milyen sokat segíthetnek azzal, ha másképp viselkednek vele szemben.

4. Feladatod:

Segítsd a beilleszkedését, könnyítsd meg számára az órai szerepléseket!

  • Kezdetben olyan kérdéseket tegyél fel neki, amelyekre röviden lehet válaszolni. Minden kis siker növeli az önbizalmát, és a magabiztos fellépését.
  • Ne ülési sorrendben kérdezd végig az osztályt! Mialatt ő a „sorára” vár, fokozatosan nő benne a feszültség, a „várakozás izgalma”, ami gátolja a megszólalást. Úgy rendezd, hogy az elsők között kerüljön sorra, így nem szokik hozzá ahhoz, hogy rendszeresen kialakítsa magában ezt a „várakozási” feszültséget, fokozott figyelmet, és beletörődjön abba, hogy ha kérdezik, ő nem tud megszólalni.
  • Tartsd fenn a természetes szemkontaktust, mialatt a gyerek beszél. Ne siettesd azzal, hogy félbeszakítod, vagy befejezed a szavait. Számára nem segítség, ha kiegészíted, amit mondani akar, és a többieknek se engedd.

5. feladatod:

Tartozzon valahova, legyenek sikerélményei

  •   a. A dadogók éneklés közben nem akadnak meg. Ha jó hangja van, érd el, hogy járjon énekkarba.
  • Sportoljon, focizzon, kosár- vagy kézilabdázzon. Fontos, hogy olyasmivel foglalkozzon, ahol sikerei vannak, ahol csapatban kell dolgoznia, számíthat a társai segítségére, és őrá is számíthatnak a többiek.

A felnőtt dadogók többsége gyerekkorában nagyon magányos, néhány barátja van. Kerüli a feltűnést, nem akarja, hogy bárki is észrevegye, ezért később nehezen áll szóba idegenekkel. Az a láthatatlanná válás, ami gyerekkorában megvédi őt a többiek bántó viselkedésétől, felnőttkorára hatalmas gáttá alakul.

Mivel kimarad a társas érintkezésekből, a „szereplésekből”, nehézséget okoz neki a bemutatkozás, a beszéljen önmagáról egy állásinterjún, vagy „meghívlak egy italra, és dumáljunk egy jót” viselkedés.
A te felelősséged is, hogy a jövő gyerekeinek ne ilyen emlékei legyenek az iskoláról:

„Nem avatkoztam hosszas beszélgetésekbe; elkerültem minden beszédhelyzetet, ha lehetett; nem azt rendeltem, amit akartam az étteremben; nem mentem társaságba; az iskola emberfeletti rettegés volt, mert abban az időben nem voltam hajlandó a szóhelyettesítésre. A dadogás szörnyű fájdalmat hagyott a testemben és a lelkemben, reménytelennek éreztem magam.” (Részlet Martin F. Schwatz: Soha többé dadogás című könyvéből 18. Az export-import ügyintéző)

8 hozzászólás a(z) “Dadogó gyerek az iskolában – hogyan segíthetünk neki?” bejegyzéshez

  1. Tisztel Horvathne Balogh Eva!

    En is a kisfiam ( 5) eves beszedhibaja miatt irok Onnek.
    Annyit kell tudni rola, hogy 4 nyelven beszelunk hozza.En magyar es olasz allampolgar vagyok, az apuka arabul es angol.Mind a negy nyelvet megerti,igaz az arab az, amit folyamatosan beszel, es valaszol a mas nyelven torteno kerdeseinkre.Mivel tobb honapot toltott abban a kozegben, igy az arab ami, az (anyanyelve).
    A kerdesem, hogy okozhat-e beszedhibat a tobb nyelvuseg.Nagyon szomoru vagyok, mert nagyon szep es okos kisfiu.Azt vettem eszre, hogy kicsit felos, amikor beszel velunk. Amugy nagyon hiperaktiv gyerkoc.Mikor raszolok, hogy lassan beszeljen, akkor elkezdi szepen ismetelni.Most olvastam a cikkben, hogy nem jol cselekszem.
    Kerem segitsen, jelenleg Svedorszagban lakunk, es a sved az 5 nyelv lesz neki, mert kezdi szeptemberben az ovit itt.
    Nem tudom logopedushoz vinni itt, mert nem tudja a nyelvet.
    Ha tud nekem, nemi tanacsot adni, nagyon megkoszonnem!
    Udvozlettel a messzi tavolbol
    Kinczel Nikoletta

  2. Kedves Nikoletta!
    A legutóbbi írásomban, a dadogás kezelése óvodás és kisiskolás korban, megnézhet három videót a you tuberól. Ezekből sok gyakorlatot meg lehet tanulni, amivel segíthet neki ritmusosan beszélni. Fontos, hogy a kisgyerek számára ez játék legyen, ne kényszer. Úgy gondolom, az ön kisfia is szereti és igényli a felnőttek figyelmét. Konkrétabb tanácsokhoz többet kellene tudnom róla. Mennyire szeret idegen gyerekekkel barátkozni, milyen hamar illeszkedik be, stb.
    Láttam írt a kapcsolat oldalon is nekem. Ott részletesebben válaszolok.

    • Kedves Éva!

      Nagyon örülök.
      A fiam már nagyon ritkán ismétel szavakat.
      Most 6 évesen már a svédet is megtanulta.
      Nagyon szeretik a társai.
      Csak dicsérik az ovónénik.
      Buszke vagyok rá.
      Nagyon köszönöm a segítséget.
      Üdvözlettel:
      Soliman K. Nikoletta

      • Én is örülök, további sok sikert.

        Kérem a szülőket, a kapcsolat oldalon írjanak nekem, ha személyre szóló tanácsot szeretnének, hogyan tudnak segíteni a gyermeküknek.

  3. dadog a gyermekem most elsős eddig nem volt ilyen gond. Két három hónapja nehezebben beszél. Nem mindig de egyre gyakrabban.Az iskolában viszonylag jól teljesít, az írással van gond. Az olvasásnál nem dadog.

    • A leírás alapján azt gondolom, a kisgyerek érzi, valami nincs rendben nála. nem tudja pontosan micsoda, ezért bizonytalan a válaszoknál. Az olvasásnál, mert tud olvasni, könnyebben olvas, hiszen ott nem kell válaszokat megfogalmazni. Mikor egy kérdésre válaszol (és az nincs leírva), gondolkodnia kell, és közben figyeli a reakciót. Várja, hogy helyeselnek, vagy éppen ellenkeznek, ha már látja a reakciót, akkor ha szükséges vált. Addig nem biztos a válaszban, míg Önök nem mutatják ki, igen, jó az, amit mondasz, mondd csak bátran! Azt gondolom, emiatt érzi Ön úgy, hogy a gyerek nehezebben beszél.
      Ha gond van az írásával, a varázsbetű.hu oldalon egy rövid teszt kitöltésével könnyen ellenőrizheti, hogy a kisgyereknek kell-e külső segítség vagy sem.
      A tanárnő mit mond? Ő is észrevette, hogy a kisgyerek nehezebben beszél, vagy csak Önök, otthon?

      Sokszor a szülő jobban aggódik a gyerek beszéde miatt, mint maga a gyerek. A dadogást sokszor megelőzi egy gyors, hadaró beszéd. Ha ez Önöknél nincs (erről nem ír), akkor véleményem szerint nem kell aggódni a kisgyerek miatt.

  4. Kedves Balogh Éva !

    Dadog az unokám! 11 éves lesz szeptemberben és kb. 2-3 éves kora óta dadog, hol jobban, hol kevésbé. Tavasz óta a helyzet romlott, szinte minden szó kimondása dadogással kezdődik, vagy elnyújtja a szó elejét. Több logopédus is foglalkozott vele, igaz mindegyik rövid ideig, de nem volt eredmény. Lányom kineziológushoz és pszichológushoz is elvitte de ezek csak pár alkalmak voltak. Zalán jól tanul, nagy baráti köre van, nem csúfolja senki (nem tudunk róla) az iskolában sem. Így fogadták el elsős kora óta. 3 évig karatézott. Szülei ugyan elváltak de nagyon jó a kapcsolata az apukájával, mindig jöhet, mindig viheti amikor csak szeretné.
    Szeptemberben lesz ötödikes és talán most látom először rajta, hogy fél a felső tagozattól, a nagyfiúktól, hogy most már talán csúfolhatják.
    Anyukájával együtt nagyon szeretnénk segíteni rajta, másik 2 lánytestvérénél semmilyen beszédzavar nincs. (A tágabb családban sem)
    Kérem segítségét, hova fordulhatnánk, ahonnan 2 3 alkalom után nem küldik el és talán még lehetne segíteni,hogy a beszéde javuljon.
    Várjuk válaszát köszönettel. Vargáné Stefani Ágnes

    • Kedves Ágnes!

      Remélem a többi érintett is megerősít majd ebben, nem lesz különösebb gond a felső tagozatban sem. Ha Zalán jól tanul, sok barátja van, valószínűleg a felső tagozatban is így lesz.
      Hova lehetne elvinni, ahol 2-3 alkalom után nem küldik el? Sajnos erre konkrét választ nem tudok adni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.