A felnőttkori dadogás sikeres kezelése F. M. Alexander korában

Ismerkedj meg F. M. Alexanderrel, aki technikájával sok embernek segített a helyes tartás kialakításában, és a felnőttkori dadogás kezelését is vállalta.   Megmutatom, azokat a dadogókra jellemző viselkedés mintákat, amelyek nagyban hátráltatták munkáját. 
A felnőttkori dadogást is kezelő F. M. Alexander színész volt, akinek állandó rekedtsége, hangjának elvesztése akadályozta karrierjét. Észrevette, hogy ha nem áll színpadon, eltűnik a rekedtsége, semmi gond sincs a beszédével. Tudta, hogy a színpadon követ el valamit. Otthonában, tükrök előtt gyakorolt. Feltűnt neki, amikor szavalni kezdett, fejét hátrahúzza, ami a nyaka megfeszítésével járt, megrövidíti és elkeskenyíti a hátát. Aminek következtében összeszorította a gégefőjét, és kapkodva szedte a levegőt.
FM-Teaching-1Alexander technikájára akkor figyeltem fel, mikor az interneten kerestem a megoldást a saját dadogásomra. Később, mikor már aránylag folyékonyan tudtam beszélni, feltűnt, hogy beszéd közben berekedek. Elment a hangom. Folyton köszörülnöm kellett a torkom. Kellett jó néhány nap, mire rájöttem, a tüneteim nagyon hasonlítanak ahhoz, amit Alexander magáról ír.
Ha megszokott, ismerős környezetben beszéltem, nem volt semmi baj a hangommal. Mikor bármilyen apró jel azt mutatta, hogy értékelik a beszédemet (folyékonynak kellett lennem), jelentkeztek a fenti tünetek.
Akkor újra elővettem Alexander technikáját, mit is értett azon, hogy fej-nyak-hát kapcsolat? Elárulom, én is részt vettem ilyen órákon, mivel már Magyarországon is hozzá lehet jutni. Így gyakoroltatták velem a helyes tartást, ezt csak újra fel kellett idéznem.
Állj lazán, de egyenesen (emelt fő, egyenes gerinc, a testsúly mindkét lábon egyenlően oszlik meg – olyan érzés legyen, mintha az egész tested valahol nyakszirt tájékon föl lenne függesztve)
Amikor a fejed árnyalatnyit előre billen, ezáltal a gerinced észrevehetően megnyúlik, a vállad automatikusan leenged, és a karod tartása kilazul. Alexander ezt hívja elsődleges kontrolnak. Ha csak erre figyelsz, és megszokod a laza testtartást, érehetően könnyebben tudsz majd beszélni. Csak…
Mi felnőtt dadogók nem vagyunk hozzászokva ilyen laza tartáshoz (gondolom az emberek többsége sem). De nézzük tovább, mit ír Alexander a dadogókról?

Amikor Alexander tanítani kezdett, felnőttkori dadogást is kezelte.

Könyvében így ír egy pácienséről:
„Ahogyan minden új tanítvány esetében szoktam, nála is megfigyeltem, hogyan jön be a szobámba, hogyan ül le egy székre. Gyorsan világossá vált számomra, hogy a mód, ahogyan ez az ember Önmagát használja, a szokásosnál is helytelenebb. Beszéde közben azt is láttam, hogy nyelvét és ajkát helytelenül használja, és felfedeztem a feje és nyaka használatának bizonyos hibáit is, amiknek következtében összenyomódik a gégefője, arc- és nyakizmai szükségtelenül megfeszülnek. Megmondtam neki, hogy dadogása nem a beszédszervei helytelen használatára korlátozódó önálló tünet, hanem összefüggésben van a többi, szervezete más részei helytelen használatát és rossz működését jelző tünetnek.”
Megfigyelte, hogy mi, dadogók úgy gondoljuk, akkor fogunk tudni beszélni, ha már létrehoztuk a megszokott használattal járó feszültséget. Megértette páciensével, hogy ennek az érzésnek stoppot kell adni. Tudatosan meg kell akadályoznia, hogy reagáljon erre az ingerre.
Először ellenőrizze a fej-nyak-hát kapcsolatát (elsődleges kontrol), ha ez helyes, akkor a természetes légzés reflexe is beindul.
Figyelted?
Mi, dadogók akkor tudunk megszólalni, ha már létrehoztuk a megszokott használattal járó feszültséget. Az igazság az, az emberek többsége túlfeszíti az izmait, ettől még tudnak beszélni. Valójában mi is tudunk beszélni, ha csupán enyhe izomfeszültséget produkálunk magunkban, ha folyamatosan a beszédküszöb alatt maradunk.
Magam is tapasztaltam, miközben az Alexander tanár dolgozott rajtam, nem tudtam megszólalni. Hiába biztatott, könnyebb lesz a beszéd, nem ment. Annyira hozzászoktam a magasabb izomfeszültséghez.
Alexander munkáját nagyban hátráltatta a dadogókra különösen jellemző célhódító viselkedés. Hajlamosak vagyunk a végeredményre koncentrálni, nem az odavezető folyamatra. Pedig most a cél eléréséhez vezető egyes lépések sorozata sokkal fontosabb, mint a végeredmény.
Világosabban fogalmazva, hajlamosak vagyunk arra koncentrálni, hogy kimondjuk, amit akarunk (bármilyen módon), mint arra figyelni, hogy amit mondunk, hogyan mondjuk. Milyen testtartással, van-e levegő, stb.
Tudatosítanunk kell magunkban, hogy mekkora mértékű feszültségre van szükségünk ahhoz, hogy célt érjünk (ki tudjuk mondani, amit szeretnénk). Fontos, hogy ne akarjuk megcsinálni, engedjük, hogy magától megtörténjen.  Az Alexander tanárok segítenek ebben.
Mi az a célhódító viselkedés?
Azok a dadogók, akik túlzottan a folyékony beszédre koncentrálnak, erőlködnek. számukra bármilyen kis elakadás a beszédben, azt jelenti, hogy valami nagy hibát követtek volna el. Sokan ilyenkor teljesen magukba esnek. Úgy érzik, az összes eddigi munkájuk kárbament.
Egyetlen elakadás azt jelenti számukra, nem érdemes ezzel foglalkoznom, úgy sem tudom megcsinálni.
Visszatérve a célhódító viselkedésre
Miközben arra koncentrálnak, hogy ne akadjanak el, akaratlanul is, túlfeszítik az izmaikat, átlépik a beszédküszöböt. A cél elérésére koncentálás elvonja figyelmüket arról, hogyan tudják elérni a célt.
Fogadjuk meg Alexander legfontosabb tanácsát
Ha dadogni kezdesz, állj meg. Kerüld a dadogós beszédet. Adj neki stoppot. A dadogás jelzi, átlépted a beszédküszöböt. Ha megállsz, és figyelsz a légzésedre, és elfogadod, nem vagy tökéletes. Te is követhetsz el hibákat, nem esel kétségbe, hanem folytatod a beszédet.
Ez a legnehezebb. Számunkra, a beszéd, az munka, valami, amit küszködéssel létrehozunk. Adj neki stoppot. Ha szünetet tartasz, az elsődleges kontrol segítségével le tudod győzni a megszokottá vált rossz beszédműködést.
Talán nem hiszed el, pedig igaz, hogy a folyékony beszédhez neked nem kell semmit sem TENNI, hagyd, hogy a folyamat magától megtörténjen.
Ez annyira fontos, hogy még egyszer leírom:
Talán nem hiszed el, pedig igaz, hogy a folyékony beszédhez neked nem kell semmit sem TENNI, hagyd, hogy a folyamat magától megtörténjen.
Persze ez csak látszólag ilyen egyszerű. Egy felnőtt dadogónak, aki már évek óta küszködik a beszédproblémájával nincs, vagy csak nagyon kevés tapasztalata van arról, hogyan is tudna kisebb izomfeszültséggel beszélni.
NE ADD FEL! A dadogás csak egy rossz szokás, ezért meg lehet, meg tudod változtatni.
A Győzd le a dadogásod leckecsomag neked is segíthet elérni, hogy folyamatosan javuljon a beszéded.
Mi kell hozzá? Képzelőerő, hit és önfegyelem.
Látom magam, ahogy nekem is annyira természetes a folyékony beszéd, mint bárki másnak. Hiszem, hogy képes vagyok rá. Önfegyelem, hogy végigmegyek az utamon.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.