Dadogó gyerek az iskolában?
Mikor egy kisgyerek elkezd dadogni a szülők még reményednek talán élettani dadogás, hátha kinövi. Úgy teszünk, mintha nem hallanánk, hátha ő maga se veszi észre. Mire iskolába kerül, és még mindig dadog, teljesen pánikba esünk.
- Mi lesz vele?
- Hogyan fog boldogulni?
- Csúfolni fogják?
- Lesznek barátai?
- Be tud illeszkedni az osztályba, vagy kiközösítik?
Mielőtt sorravesszük ezeket a kérdéseket, jelzem neked, hogy az élettani dadogásról írtam a GYIK kérdések között is, nézd meg!
Féltjük őt a fájdalomtól…
Sok szülő próbálja visszatartani a dadogó gyermeket, amíg lehet. Közben nem veszi észre, hogy a gyermek is látja mi történik körülötte. Ha az iskola szóba kerül, anya, apa arca aggodalmat tükröz, az óvó nők tanácstalanok, akkor ő mit gondoljon?
Nagyon fontos, hogy nyíltan beszéljünk vele, tudjon arról, mi fog történni. Az a jó, ha ő is készül az iskolába, és örül, mikor megkapja az iskolatáskát, a tolltartót, a tornazsákot.
Bizonyára benne is megfogalmazódnak olyan kérdések, milyen lesz az új hely? Milyen lesz a tanító néni? Hol fog ülni, kikkel fog együtt járni az osztályba?
Dadogó gyerek az iskolában – hogyan fog boldogulni?
Meg kell tanulnia megvédeni magát. Egy bizonyos kor után fokozatosan meg kell szoknia, hogy anyuci, apuci nincs mindig ott vele. Minél később kezdődik el, annál nagyobb lépésekben kell haladnia, hogy ne maradjon le a társaitól. Az iskolában nem csak neki kell beilleszkedni, a többiek is most mennek át ezen a fázison. Előfordulhat, hogy a gyerekek csúfolják őt a dadogása miatt, nem hallgatják végig, nem barátkoznak vele, ekkor viszont a tanítónak kell közbelépni.
Amit a nevelő meg is fog tenni. Tehát ne féljünk attól, hogy az iskolában az esetleges rossz indulatú megjegyzésekkel egyedül kell szembeszállnia.
Az igazi probléma, ami felett sokszor elsiklunk
Az iskolás kor kezdete vízválasztó a gyerekek életében. Nem csak azért, mert új környezet, új tanrend, új társak és nevelők között talája magát. Hanem azért is, mert itt már „verseny” van. A dadogó gyerekek legtöbbje érzékeny a versengésre, talán szeretne is ebből kimaradni.
A gyerekek belépnek abba az életkorba, mikor egymáshoz hasonlítják magukat, és az értékelés is elkezdődik. Ki tud szépen rajzolni? Ki a legügyesebb a tornában, a számolásban?
Sokat segítünk neki, ha elmondjuk, minden gyerek más, van, aki gyorsabban tanul, van, aki lassabban. Van, akinek a számolás gyerekjáték, a másik pedig a fociban verhetetlen. Ettől még mindannyian értékesek vagyunk.
Viszont verseny, összehasonlítgatás mindig lesz, ezt el kell fogadni.
Ha szeretnéd, hogy nektek is segítsek, akkor kattints ide! (új ablakban nyílik meg)
A dadogó gyerek az iskolában rosszabbul beszél, miért?
Ennek sok oka lehet. Ahogy a felnőtteknél is, a gyerekekben is van egy általános félelem az újtól, az ismeretlentől. Ha ti is azt tapasztaljátok, hogy inkább maradna az óvodában, és nem akar átkerülni az iskolába. Beszéljetek vele az érzéseiről, és nyugtassátok meg, hogy ez teljesen normális.
Vagy előfordulhat, hogy kialakulóban van nála a felnőtt dadogókra nagyon jellemző viselkedésmód, amit én túlzott önfegyelemnek nevezek. Szereti a kiszámítható, előre látható eseményeket, mert ebben a helyzetben könnyebben tud higgadt és nyugodt maradni. Így a beszéde is folyamatosabb. Viszont, ha váratlan esemény történik, a felnőtt dadogó „pánikba” esik.
Valószínűleg, a gyerek számára az iskola egy új közeg, ahol nem tudja előre kiszámítani, mi fog történni. Beszélnünk kell vele arról, hogy az életben gyakran adódnak olyan helyzetek, amit nem látunk előre. Számára ez most az, hogy iskolába került. De a tanító néni tudja, hogy ő így beszél, elfogadja őt ilyennek, nem kell aggódnia.
Érezze az iskolát biztonságos helynek
Sok-sok beszélgetéssel tudjátok nála elérni, hogy az iskolát kiszámítható, biztonságos helynek érezze. Hogyan?
- Sokat segít, ha több óvodás társa is ugyanabba az iskolába kerül.
- Ti szülők, beszéljetek a tanító nénivel, előre tudjon róla, hogy az osztályába egy dadogó kisgyerek is fog járni.
- Ha megoldható, találkozzanak még az évnyitó előtt, csak négyszemközt, a többi gyerek nélkül.
- Kérdezzétek meg tőle, hogy ismeri-e az általam javasolt instukciókat a tanárok számára?
- Alakítsátok ki a szeretet láncot! Amerikában a pszichológusok a 2001. 09. 11, a Világkereskedelmi Központ elleni támadás után javasolták a szülőknek, hogy amikor a gyerekekkel beszélnek erről a katasztrófáról, mondják el nekik, ha én nem leszek, akkor a nővérem, Janet néni fog gondoskodni rólad, ha ő sem lenne, akkor a nagymama, és így tovább. Hogy a gyerek érezze, bármi történik is, ő mindig biztonságban marad, nem kell ilyesmin aggódnia.
Ha bármi gondja van az iskolával kapcsolatban, szóljon a tanító néninek, ha ő nincs ott, akkor szóljon nektek, ha titeket sem tud elérni, akkor szóljon egy másik tanító néninek, nagymamának stb.
Mikor a gyerek megérti, ő felnőtt korában is dadogni fog
A dadogó gyerekben 12 – 15 éves korára tudatosul, hogy ő így fog felnőni, a dadogása elkíséri egy életen át. Ezt mindenki másképp dolgozza fel.
„A gyerekek nem voltak toleránsak vele, mindig kilógott közülük, nagyon magányos volt. Ennek ellenére nem engedte, hogy átvigyem másik iskolába, ha erről beszéltünk kiborult, sírt stb. Most utólag azzal indokolja, hogy mindenhová nehéz lett volna beilleszkednie, itt legalább már tudta mire számíthat.”
Ez a levélrészlet is tipikus példája annak, hogy a gyerek megszokta, igényli a kiszámítható, biztonságos körülményeket, még ha az sok-sok negatív élménnyel is jár. Ennek ellenére, ha ti szülők azt tapasztaljátok, hogy egy másik iskola jobban szolgálja a fejlődését, tegyétek meg ezt a lépést, persze segítsétek elő, hogy az új helyen is minél hamarabb be tudjon illeszkedni.
Ha szeretnéd, hogy nektek is segítsek, kattints ide! (új ablakban nyílik meg)
Dadogó gyerek az iskolában feleljen szóban, vagy sem?
A szülők kérhetik, hogy gyermekük a dadogásra való tekintettel, lehetőleg ne feleljen szóban.
A feleltetés, számonkérés, mindenkiben létrehoz egy normális izgalmi szintet, amit a dadogás még tovább erősít, lehetőleg a beszédhibája miatt ne kapjon rosszabb értékelést. Általában a tanárnak sem célja, „kínozni” a gyereket, valószínű kérés nélkül is így cselekszik.
Döntéskor vegyünk figyelembe néhány szempontot:
Gyakori a gyerekeknél, mivel ők dadognak, ezért elvárják a kivételezett viselkedést. Egyszerűbb nem részt venni egy órai munkában, mint esetleg bevallani, hogy nem készültünk aznap.
Gyakori, hogy az iskola viselkedik üvegharangként. Nem kell szóban felelnie, csak írásban. Kevés osztálytárssal, gyerekkel beszél egész nap a dadogó gyerek. Kezdi kialakítani azokat az elkerülő magatartásmódokat, amelyek később felnőttként nagyon fogják akadályozni. Engedi, hogy boltban mások kérjenek helyette, nem veszi fel a telefont, kerüli azokat a szituációkat, ahol beszélnie kell.
Ha ezt tapasztaljuk, ne hagyjuk.
Nem pont szóbeli feleltetésre gondolok, de órákon igen is, foglalkoztassák a gyereket. Ha látszik, hogy nagyon zavarban van, rövid válaszokat kelljen adnia. Menjen ki a táblához, mutassa meg, írja le, vagy rövid fejbólintással, vagy egy szóval kelljen válaszolnia. Vegyen részt az órai munkában, ne csak írásban kommunikáljon, szokja meg, neki is ugyanannyit kell dolgoznia, mint másoknak.
Szokjon hozzá, hogy őt is ugyanúgy felszólítják, mint a többieket, még akkor is, ha nem jelentkezik. Beszéljünk a tanárokkal, hogy azokban a helyzetekben, ami nem „éles”, ott őt is úgy kezeljék, mint a többi gyereket, hogy megszokja a szóbeli társas érintkezést.
„A sportban inkább az egyéni sportágak érdeklik. Négy éves kora óta úszik, több mint egy éve karatézik, valamint lovagol… „
Nagyon fontos, hogy szülőként ne engedjük, hogy magányos farkas legyen. Persze ez nem megy parancsra. Annyit mindenképp megtehetünk, hogy ösztönözzük, hogy olyan sportot, hobbit válasszon magának, ahol csapatban, a többiekkel együtt érhet el sikereket.
Nagyon jó, ha megtanul úszni, de még jobb, ha vízilabdázik. Örüljünk, hogy kiváló futó, de próbáljuk a foci, kézilabda, kosárlabda felé terelni az érdeklődését. Ha szeret korcsolyázni, akkor jéghoki, stb.
Olyan sport az igazi számára, ahol egy beadással, mást hozzásegít, hogy gólt szerezzen a csapatnak, vagy ő kap egy olyan gólpasszt, amit kiválóan értékesít. Utána együtt örülnek az elért sikernek. Lehet ez zenekar, vagy énekkar is, hiszen éneklés közben nincs dadogás, így bátran vállalhat akár szóló éneklést is.
Miért pont én dadogok?
Azoknál a testvéreknél, ahol hét évnél kisebb a korkülönbség, előfordulhat, hogy a másik testvérnek sikerei vannak az iskolában, neki kudarcai, így kevesebbnek érzi magát. Figyeljünk arra, hogy a beszéde miatt ne becsülje le a más területen elért sikereit. Emlékeztessük rá, ő nem csak abból áll, hogy dadog. Azok a felnőtt dadogók, akik így gondolnak önmagukra, sokkal könnyebben tudnak beilleszkedni, még akkor is, ha iskoláskorban üvegharangban nőtt fel.
Ennek az érzésnek a kialakulását elősegíti, ha a szülők is éreztetik, hogy a dadogása miatt ő kevesebb. Pusztán a beszédbeli teljesítmény határoz meg valakit? Ezt persze önök is tudják, hogy nem így van. Persze sokan teszik fel a kérdést, milyen felnőtt lesz?
A jövő őt is foglalkoztatja. Ehhez úgy kell értékelnie önmagát, hogy ne a beszédétől tegye függővé saját értékét. Érezze, és tudja, hogy a beszéd, csak egy tulajdonsága, ezen kívül még sok másik is van.
És őt azért szeretik, mert ő egyedi és megismételhetetlen. Elfogadják őt olyannak, amilyen. Nem kell erején felül bizonygatnia. Nem kell úgy éreznie, csak akkor értékes, ha hibátlanul beszél. Persze ezt nem mindig könnyű elhinni akkor, ha megszólaláskor az emberek arca mást mutat. Arra kérem önöket, először önök tudják elfogadni az ő dadogását, hogy utána ő is el tudja fogadni saját magát. Bármennyire is furcsa a gyerekek elsősorban a szüleik elvárásainak akarnak megfelelni.
Miért dadog a gyerek?
Szeretnéd tudni miért dadog a gyereked? Szeretnéd tudni hogyan segíthetsz neki? Ha igen, akkor jó helyen jársz!
Dadogás helyett vidáman induljon az óvoda, bölcsőde
Dadog a gyermeked, és hamarosan kezdi az óvodát vagy a bölcsődét?
Félted, hogyan fogja megszokni, hogyan tud beilleszkedni?
Dadogás helyett boldogan induljon az iskola
Most lesz elsős a kisgyermeked, és dadog?
Aggódsz mi lesz vele így az iskolában?
Élő konzultáció
Felnőtteknek és gyerekeknek, szülőknek szóló, személyre szabott, konkrét tanácsokkal várlak Pécsen szeretettel. De Skype-n is beszélhetünk, ha nem tudsz eljönni. 10 000 Ft/60 perc. Kérlek a kapcsolat oldalon írj pár mondatot magadról.
Kedves Zsuzsa!
Minden tünet, amit leírt sok dadogó kisgyerekre jellemző. Sokszor találkozom olyan kisgyerekkel, aki fél a betegségektől, a haláltól, a beteg emberektől (fogyatékkal élőktől).
A másik tünet, ami nagyon általános a dadogó gyerekeknél, az életükben bekövetkező változások, mint például egy költözés. Ennek oka, hogy a többi gyerekhez képest nehezen tudnak alkalmazkodni.
Az ön kisfia már 10 éves. Írta, vitték logopédushoz, sikertelenül. Sajnos ilyenkor a tünetek kezelése nem sokat segít.
Az ön kisfia a többi dadogó gyerekhez hasonlóan érzékeny típus. A munkám során észrevettem, hogy szinte minden dadogó kisgyerek valamilyen formában érzékeny. Ki erősebben, ki kevésbé.
Ezért készítettem el a Miért dadog a gyerek című 4 db ekönyvből álló anyagomat, hogy segítsek megérteni ezt a fajta érzékenységet, és tanácsaimmal abban segítek, hogyan teremtsünk olyan környezetet a kisgyereknek, ahol úgy érzik, őt elfogadják a saját, egyedi különcségeivel együtt.
Amíg a gyerek kicsi, addig a környezet alkalmazkodik hozzá, de később neki kell alkalmazkodnia a környezethez. A könyvekben abban segítek, hogyan neveljük úgy, hogy minél kevésbé sérüljön az önbizalma, és minél könnyebben tudjon alkalmazkodni az új helyzetekhez. Hiszen az életünk folyamatos változás, óvoda után jön az iskola, a szakközép iskola, az egyetem, a munkahely. Először a szüleinkkel lakunk, aztán elköltözünk, és még sorolhatnám.
Az új helyzetekhez folyamatosan alkalmazkodni kell, beilleszkedni, gyökeret ereszteni. Ennek a mikéntjét otthon tanuljuk meg gyerekkorunkban. A könyvek a gyerek 12 éves koráig nagyon sokat tudnak segíteni, talán még a középiskolában is valamennyire.
Az ön kisfia már 10 éves, javaslom, minél előbb kezdjék alkalmazni a tanácsaimat, hogy az ön élete se menjen teljesen tönkre, és a kisfia beszéde is „kisimuljon”.
Kérdezte még az TSMT tornát. Ha szeret mozogni, ha jól érzi magát ott, akkor biztos érdemes járnia. A viselkedése ettől még nem sokat fog változni.
Mint érintett, azt tapasztaltam, a beszédünk szorosan összefügg a viselkedésünkkel. Ha az egyik változik, a másik is fog. A gyereknevelés erről szól. Olyan szokásokat alakítsunk ki a gyereknél, amivel könnyen tud beilleszkedni, és jól érzi magát az adott környezetben.
Kedves Éva!
Nagy elkeseredettségemben írok. Februárban 10. életévét töltött kisfiam dadogása 6 éves kora után jelentkezett először egy költözködés válthatta ki, mivel én, az anya sem éreztem jól magam a szituációban, igen levert volt a hangulatom. Egy évet vittük 2. osztályos korában egy budaörsi “neves” könyvet is szerző logopédushoz, illetve 3.osztály második félévében egy másik logopédushoz+pszich.hoz. 3. osztályos korában voltak már nem teljesen tünetmentes, de igen megnyugtató időszakok, sajnos mindig visszatért aztán ez a szörnyű dadogás. Nagyon értelmes, kitűnő tanuló, de inkább visszahúzódó gyermek, rendkívül érzékeny, empatikus és mindig talál okot a félelmeire: tolókocsis ember, fogyatékos ember látványa, vagy csak hogy megbetegszik, hányni fog, ilyenek. Ezek nem teszik ki persze a napjait, de érezhetően nem tudja kezelni, türelmesen hiába segítünk az 500.alkalom után is kezdhetjük az elejéről a magyarázatot…Mit tehetnék, hova forduljak, a férjemmel romokban a kapcsolatom lelkileg nem bírjuk már… A TSMT torna segíthet??? Azzal is próbálkoztunk… Köszönettel: Zsuzsa