Önbizalom és dadogás – avagy hogyan beszélj folyékonyabban?

Önbizalom és dadogás, mindkettő áthatja a viselkedésünket, köztük a beszédünket is. Már azzal is sokat javíthatsz a beszédeden, ha a viselkedésedben, általánosságban növeled az önbizalmad, mert ez hatással lesz a beszédedre is.

Önbizalom és dadogás – így beszélj folyékonyabban

Saját tapasztalat, hogy a folyékony beszéd elérése akkor a legkönnyebb mikor alkalmasnak érezzük magunkat a beszédre. A dadogóknál ez az alkalmasság sokszor ingatag lábakon áll. Hiszen nem mindig vagyunk biztosak abban, hogy ki tudjuk mondani.

Ok, ez a helyzet. De mit tehetünk mégis, akkor is, ha ez az alkalmasság érzés, hogy „tudom, hogy képes vagyok rá”, hiányzik?

A megoldás a pozitív gondolkodás. Hiszen az érzések nem tények, érzéseink is megváltoznak, ha a gondolkodásunkon változtatunk. Egy kis gyakorlással bárki megtanulhat jobban uralkodni a hangulatain, ahogy a sportoló állóképessége is javul a mindennapos edzés hatására.

Nem tudom pontosan, mióta követsz engem, mióta olvasol, de ha csak a honlapomon néztél szét, vagy a hírleveleimet is olvasod, észrevehetted, nem engedem, hogy a dadogás „letörjön”, hogy meggátoljon abban, hogy elérjem a céljaimat.

Ahogy nálad, nálam is előfordultak helyzetek, mikor a dadogás ellenére is meg kell szólalni, nem maradhatok néma. Ilyenkor, ha nagyon elakadtam, volt aki megjegyezte. Annak ellenére, hogy ilyen nehezen megy a beszéd, csodálják azt a bátorságot, ahogyan mégis megoldom. Erre azt szoktam válaszolni, „most jobb lenne, ha beülnék egy sötét sarokba, és sajnálgatnám önmagam?”

Önbizalom és dadogás – ez a módszer neked is segíthet

Meggyőződésem, ha a gondolkodásunkon változtatunk, az érzéseink is változni fognak. Nálam ez működik, szándékosan, és akarattal pozitív, az alkalmasság érzetemet megerősítő gondolatokat „hívok elő”.

Igen, nálam is jön a félelem, és az ezzel a kapcsolatos kérdések, „mi lesz ha?”. Jön, engedem, egy kicsit elidőzök rajta, igen, mi lesz ha? Addig, adom rá a különféle válaszokat, amíg „elég pozitívnak” nem érzem, utána pedig témát váltok, mással foglalkozom.

Bármit is gondolsz erről az egyszerű módszerről, de a pszichológiából már ismert, hogy valamennyi érzelmünk a gondolatainkból fakad. Az, hogy egy adott helyzetben hogy érezzük magunkat, attól függ, éppen mire gondolunk.

Figyeld meg magad. Mikor elbizonytalanodsz a beszéd előtt, annak oka, hogy már egy jó ideje csak a negatív gondolatok foglalkoztatnak.

Azt is megfigyelték, hogy az érzéseinket felkavaró negatív gondolatok többsége egyszerűen hibás, nem a tényeken alapul, mégis kételkedés nélkül elfogadjuk őket.

Csak a legismertebb példa: „Nem fogok átmenni a vizsgán, mert dadogok.” „Soha nem fogok munkát találni, mert dadogok.” És még sorolhatnám.

Nálam, mikor ilyen érzések (most már tudod, hogy gondolatok) jönnek elő, mindig megkérdőjelezem. „Biztos, hogy SOSEM fogok munkát találni?” „Biztos, azért kaptam gyengébb jegyet, mert dadogtam?”

(Már hallom is az ellenvetésedet, de az én tanárom, az én főnököm olyan undok, „gyerek gyilkos”, stb.)

Ha már ismered a 10 villámtippet, akkor már ismered is azt a nyolc mumust, akik „felelősek” ezért a gondolkodásmódért. Ha pedig  Győzd le a dadogásod leckesorozat tulajdonos vagy, akkor az 5. és 6. leckében részletesen megmutatom, hogyan tudod őket semlegesíteni, példákon keresztül te is könnyen megtanultad már, és tudod, hogyan érd el, hogy az érzelmeid hatására ne lendülj át a beszédküszöbön.

Természetesen nem minden érzelem, torzulás

Ha igazi csalódás ér, ha valóban nem sikerült egy vizsga, és ezért szomorúak vagyunk, ez természetes. (Utána, és nem az előtte) De ezek az érzelmek mindig a lélekből fakadnak, „szívből jönnek”, és nem a gondolataink generálják őket.

Mikor előre azon szorongunk, hogy meg kell szólalni, hogyan fog sikerülni. Minél inkább beszűkül a figyelmünk, és csak erre tudunk gondolni, ezzel szinte bevonzzuk magunkhoz a dadogást, mi csak erre vagyunk képesek.

Több érintett keresett már meg ilyen problémával, leírták, milyen reménytelennek látják a helyzetüket. Sokszor külső segítség nélkül, önmagunktól fel sem tudjuk ismerni a negatív gondolataink milyen hatással vannak ránk.

Ilyenkor sokat segít egy megértő szülő, egy társ, akivel lehet erről beszélni, aki figyelmeztet, „ideje gondolkodásmódot váltani”.

Akik megvették, ők a Győzd le a dadogásod leckecsomag második leckéjéből már megtanulták azokat a bizonyos figyelem elterelő módokat, így növelve a mozgásteret a folyékonyabb beszédhez. Ha neked is meg van a füzetet, egyszerűen csak ismételd át, és frissítsd fel a tudásod.

önbizalom és dadogás

A pozitív gondolkodás erejét nem szabad lebecsülni. Számtalan kutatás megerősítette ennek az egyszerű, mellékhatásoktól mentes módszernek a gyógyító erejét.

Önbizalom és dadogás – ez biztos, hogy zsákutca

Sok érintett gondolja úgy, csak gyógyszer, az alkohol vagy drog hatására tud folyékonyan beszélni. Csak ebben hisz, „külső segítség” nélkül lehetetlen.

Biztos te is elgondolkoztál már erről, most akkor mi az igazság? Senkit nem akarok meggyőzni, de nem árt, ha ismered a különbséget.  Amíg a leckecsomag a gondolkodást tereli más mederbe, megtanuljuk, másképp látni önmagunkat, és a beszédhelyzetet.

Addig a gyógyszerek javítják az alaphangulatot, azzal, hogy feloldják a gátlásokat. A baj velük az, hogy könnyen rá lehet szokni, akár alkoholról, akár drogról beszélünk, illetve ezek válogatás nélkül minden gátlásunkat feloldják. Azokat is, amiket nem szeretnénk.

Egyébként az a gondolat, hogy a gondolatok hatnak az érzelmekre, és nem fordítva, nem új keletű. Már az ókori filozófus, Epiktétosz is leírta, hogy nem az események határozzák meg a lelki állapotot, hanem az, hogyan döntünk arról, milyen érzéseket táplálunk az események iránt.

Egyszerűen átfordítva mindez a dadogásra: Az, hogy milyen érzéseket kelt benned egy beszédszituáció, meghatározza, hogyan fogsz tudni megszólalni.

Epiktétosz óta tudjuk, a döntés a mi kezünkben van. Ha megtanuljuk a módját, hogyan tápláljunk „beszédkönnyítő” érzéseket a „beszédnehezítő” érzések helyett, máris sokkal jobban tudunk megszólalni.

Ne higgy nekem, próbáld ki!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..