A felnőttkori dadogás tünetei igen változatosak lehetnek. Óriási gondot okozhat a telefonálásban, de a leghétköznapibb, mindennapi életben is.

A leggyakoribb, mikor úgy érezzük nem tudunk kimondani bizonyos betűket. Ahogyan Peti is írta:

Szia!
Nekem az a kérdésem,hogy mi a bajom szerinted ha a szó kezdéseknél elakadok főleg a t,k,m betűknél és néha helyette más szavakat keresek,de azok nem pont úgy fejezik ki a mondandómat.
köszi! Peti

Peti nagyon jól összefoglalta a felnőttkori dadogás tünetei közül a legtipikusabbakat:

– Miért akadok el a szókezdéseknél?

– Miért nem tudom kimondani főleg a t, k, m betűket?

– Miért használok más szavakat, mint amit mondani szeretnék?

 

A felnőttkori dadogás tünetei között szinte mindig megjelenik:

hogy nem vagy nehezen tudjuk elkezdeni a szavakat

Más néven tónusos dadogásnak hívjuk. Erről itt is olvashatsz.

Figyeld meg, beszéd közben (alatt) folyamatosan áramlik ki a tüdőnkből a levegő. A mondatok végén, levisszük a hangsúlyt, egy pillanatnyi szünet, gyors belégzés, és folytatjuk a beszédet. Úgy is mondhatnánk, beszéd közben folyamatos kilégzést végzünk. A kiáramló levegő rezegteti a hangszalagokat.

A dadogás esetén az érintettek gyakran úgy akarják elkezdeni a beszédet, hogy visszatartják a levegőt. Mivel nincs levegőáramlás, így a hangszalagok sem rezegnek.

Erre sokan nem is gondolnak, hanem inkább megtanultak erőlködni. Befeszíteni a hangszalagokat, a torkot, az egész „beszélő berendezést”. 

Gyorsan hozzátenném, én sem voltam kivétel. Az én tüneteim is ugyanazok voltak, mint bárki másnak.

Javaslat a könnyebb beszédkezdéshez:

Ha nehezen tudod elkezdeni a szót, vagy mondatot mindig figyelj arra, hogy legyen folyamatos a levegő kiáramlás. Ehhez az ingyenes beszédkönnyítő villámtippeknél is adok tanácsot (feliratkozás itt). Ha nem akarsz 140 napot várni, akkor rendeld meg itt, csak 3990 Ft a 3 db hasznos tanácsokkal teli ekönyv.

Beszédindítás előtt tudatosan figyelj arra, hogy lazák maradjanak a “beszélő szerveid” (fogsor, ajkak, nyelv stb.)

Felnőttkori dadogás tünetei közül

a másik gyakori “élet megkeresítő”

Miért akadok el a t,k, m betűknél?

Ezek a hangok általában akkor okoznak gondot, ha a szavak elején vannak. Ilyenkor figyeljünk a folyamatos levegőkiáramlásra, és arra, hogy lazák maradjanak a „beszélőszerveink”.

 A felnőttkori dadogás miatt az érintettek hajlamosak erőlködni (ezzel akarják pótolni a folyamatos levegőkiáramlást), és közben az ajkaik belemerevednek az első hang megformálásába. Ezt a jelenséget mindenki saját magán könnyen megfigyelheti, ha ez a hang a fent említett betűk valamelyike.

Javaslat bizonyos betűk könnyebb kimondásához?

Saját magamon is megfigyeltem, általában, ha mássalhangzók kimondása okoz nehézséget, rendszerint túlzottan megfeszítjük a “beszéd apparátusunkat”. Részletek az előző javaslatnál.

Mikor a magánhangzókkal kezdődő szavak okoznak nehézséget, többnyire nincs levegőnk, ezért nem tudjuk elkezdni a beszédet.

Miért radarozok beszéd közben?

Radarozás annyit jelent, hogy nem azt mondod, amit szeretnél, hanem azt, amit éppen ki tudsz mondani. Akiknél felnőttkorban is megmarad a dadogás, ahogy nálam is, szinte mindenki így beszél, de már 8-10 éves gyerekek is használják. 

Vannak, akik ebben nagyon ügyesek, egy kívülálló észre sem veszi, hogy az érintett beszéd közben cserét hajtott végre. Csupán az tűnik fel neki, hogy a „talált” szó kicsit kilóg a szövegkörnyezetből. Akik ebben kevésbé járatosak náluk helyenként nagyon kiütközik a helyettesítő szó.

 

Miért veszélyes a dadogóknak radarozni?

Amikor azt hiszed, hogy megosztod a figyelmed a beszéded, és a gondolataid között, valójában ide-oda ugrálsz. Itt is vagy egy kicsit és ott is. Ez a figyelemmegosztás, az ide-oda ugrálás bizonytalanabbá teszi a beszédünket. Persze, mi is idegesek leszünk, ezen kívül hosszú távon kifárasztja az embert.

 Emiatt még fokozódik a szorongás, tovább erősítve a dadogás ördögi körét. Amikor szorongunk, erősödik a beszédfélelmünk. Kevésbé megyünk bele új megoldásokba, inkább engedjük, hogy a régi, megszokott rutin szerint szólaljunk meg.

Hogyan radarozz úgy, hogy gátlás helyett inkább segítsen neked?

Az a tapasztalat, minél ügyesebb valaki a radarozásban, annál többet kell dolgoznia a felnőttkori dadogás legyőzésén. Ismerem ezt az állapotot, magam is zseniális radarozó voltam. Tudom, ha képes vagy megbékélni ezzel a képességeddel, akár még előnyödre is fordíthatod. Mikor dolgozol a dadogásod csökkentésén, már nem arra használod, hogy megfutamodj egy nehéz szó elől, hanem arra, hogy fenntartsd vele a beszédfolyamatosságot úgy, hogy ugyanazt a témát akár többféleképpen is el tudod mondani. Így csökken a beszédfélelem, nő a magabiztosság, a “képes vagyok rá” érzés.

 

Érdekel egy tartós, könnyű terápia, amivel a felnőttkori dadogás valóban legyőzhető? 

Kételkedsz, vajon tényleg olyan jó ez a módszer, mint amilyennek mondják?

Inkább maradsz a kevésbé hatékony,

Share This

Share this post with your friends!